7. ročník – 1. pololetí, projekt EGYPT

vyučující:                                                                                                                                                                           školní rok:

 

(volné pokračování VV 6. roč. – Planeta Země, ukončeno pracemi na téma mýtů, legend, přírodních národů – viz také další projekt pro 6. roč. - INDIÁNI)

                                                                                                                                                            

Září

 

1)            OBRÁZKY Z CEST

       -       2 hod

-          rozhovory o Egyptě – ukázky z literatury, četba, pohlednice, vyprávění o historii, náboženství, nejvýznamnějších symbolech starého Egypta ( PVU I, DVU I, Mýty a legendy)

-          pohlednice z výletu do Egypta – polyekranová kompozice, složená z charakteristických staveb, krajiny, zástupců rostlinné a živočišné říše. Druhá stránka – psaný text, adresa, známka.

       -       bílá čtvrtka A3, tužka, pastely, akvarelové barvy

 

úkol: sbírání obalů od cukrovinek zn. Sfinx nebo jiných obalů s egypt. námětem -  na říjen

2)            HIEROGLYFY

        -      2 hod

        -      a) kresba štětcem tuší nebo barvou (černobílý dekor)

                                b) papírový reliéf

        -      " Napiš vzkaz faraonovi, krátký příběh o egyptských dětech apod., přepiš znaky, kterým budou staří Egypťané rozumět." Ukázky: Písmo ve výtv. výchově str.9, 20 -24, PVU I str.68, 74, 75, Nefertiti- barevná příloha, Mýty a legendy - Božská slova str. 8,9

        -      a) zúžený A2,A3 na výšku, plastická tapeta jednobarevná nebo náčrtníkový papír, později muchlaný (tuto práci použít jako doplněk malby egyptských bohů), slabší štětec, tuš nebo jedna barva

                                b) karton A2, A3, vyšší karton- např. vlnitá lepenka (z ní stříhané hieroglyfy a lepené na podklad), lepidlo, nůžky, měkký, např. hedvábný papír na pokrytí reliéfu

 

3)            EGYPTSKÝ PANTEON

-          4 hod

-          seznámit s egyptskou malbou a jejím prostřednictvím se ztvárněním lidské postavy – vícepohledovost. Seznámit s egypt. bohy a jejich úlohou -  personifikace posvátných zvířat, "Mýty a legendy" str. 18 - 21,

-          Obkreslování siluety spolužáka na balicí papír - tj. postava vybraného egypt. boha, domalování zvířecí hlavy, doplňování kostýmu textilem, frotáží, malbou, provázky, staniolem, peřím apod., portrét rámovat lepenými hieroglyfy z  předchozí hodiny

-          balicí papír, tempery, textil atd.

námět 2: EGYPTSKÁ RODINA ( ukázka: reliéf – faraón Achnaton, Nefertiti a jejich děti) – způsob zpracování viz předchozí

 

Říjen

4)            CO SE SKRÝVÁ V PYRAMIDÁCH

-            3 hod

-            barva a tvar, světlo a stín, komb. technika: pouštní krajina kolem pyramidy - malba temperami, průřez pyramidou – stínovaná kresba

-            mot.: pyramida jako symbol směřování ke hvězdám, v pyramidě skryty touhy, přání sny – jaká tajemství, sny a přání bude skrývat tvá osobní pyramida? Nakresli.

(Dějiny umění 1, Mýty a legendy 5 - 47, Tajemství kolem nás 26 - 27)

-      čtvercový formát z A 2

5)            EGYPTSKÉ KNIHY MRTVÝCH

-            1-2 hod

-            kresba fixy, pastely na formát A 5. Práce se šablonami - obkreslování siluet, řazení do pásu, posouvání, stereotyp - rytmus opakování jednoho motivu + písmo: hieroglyfy

-            mot.: Mýty a legendy 38, 39, Nefertiti - vnitřní bar. příloha. Futurismus – zachycení pohybu pomocí opakování tvarů – jednotlivá stadia pohybu – zpomalený filmový záznam (Giacomo Balla, NM, č.119, str.26,27)

-            hotové práce spojit v jeden dlouhý pruh

6)                   KOSMETICKÁ KOLEKCE S EGYPTSKÝM MOTIVEM - egyptské motivy v užité grafice 1 + zátiší oblých  nádob - pravidla při tvorbě zátiší)

-            2 hod

-            malba nebo kolorovaná kresba nebo kombinace technik

-            mot.:vyprávění o historii voňavek a líčidel (sbírání obalů kosmetiky),uměleckém řemesle ve starověkém Egyptě, znak a písmo v užité grafice (ukázky). Poučení o vztahu mezi designem a obsahem kosmetiky, mezi tvarem a velikostí výrobku.

-            výtv. úkol:vytvoření souboru dóz a lahviček různých tvarů, označených fiktivním názvem a egypt. motivem. V komb. technice - pozadí temperami, lahvičky a dózy stínovanou kresbou tužkou, dolepované nálepky z tónovaného papíru, výtv. řešení pastely, fixy. (popř. lahve vytrhávané z papíru)

obměna: stejný námět jako prostorové objekty ze sádry nebo z HLÍNY (odlitky z krabiček a následné otisky,vyrývání do tuhnoucí sádry, řezání do tuhé sádry, malování, patinování apod)

 

Listopad

7)            egyptské motivy v užité grafice 2 (viz příprava: sbírání obalů od cukrovinek značky Sfinx)

-       2 -  4 hod

-            celek a detail - studijní kresba celého obalu a přezvětšená malba útržku obalu na tvarovaný balicí papír (polyekran)

-            keramická studie roztrženého, pomuchlaného sáčku, popř.přezvětšené bonbóny

8)            Vánoce, vánoce, přicházejí (Byl Ježíš Egypťan?) - téma: POSTAVA (možné použít jako novoročenky)

-            2 hod

-            lavírovaná kresba nebo kolorovaná perokresba (tuš ultramarín, kol. ve žlutých odstínech)

-            mot.: narození Páně (Betlém, Jeruzalém - geograf. určení), poučení o významu Vánoc, četba textů z knihy "Marie- postava víry", str.39, 49, inspirativní ilustrace v knize "Tak Bůh miloval svět"

-            menší upravované standardní formáty v barevné paspartě

9)            POČASÍ - vysílá TV Káhira

-            2 hod

-            malba a prostorová tvorba

-            mot.: Jakou barvu má počasí? Jakými barvami a tvary vyjádřit suchý, horký egyptský den, jakými studenou egyptskou noc, jakými déšť, popř. hlášení ze světa o vánicích, sněhových přeháňkách, mrazu. Ukázky - abstrakce,akční malba.

-            záznam počasí a) barvou, s využitím osobitého rukopisu (roztíraná pasta, otisky, dekalk apod), možné doplnit materiálem (nitě, bavlnky, provázky, drátky..)

    b) protrhávaným, vrstveným barevným papírem

Informační stěna o počasí - plocha z prostorových maket televizorů (pouze reliéf, dotvořený malbou) s vlepenými "obrazovkami" s předpovědí počasí. (A 2 - TV, obrazovka - upravený A 2)

obměna:               BARVY DNE V TÝDNU (např. při mém pobytu v Egyptě). Může souviset s počasím (viz předchozí) anebo s prožívání m jednotlivých dnů (např. jako osobní deník _ pondělí bylo únavné a zmatené, úterý už bylo veselejší a navštívil jsem barevný trh, ve středu mě okradli, apod. Malba na pás nebo do polyekranu o sedmi polích. Suchý pastel nebo tempera.

 

Prosinec

10)          VÁNOČNÍ DÁREK -  egyptské umělecké řemeslo 2, zdobení skleněných dóz a lahviček - design

-            2 hod

-            ubrousková technika nebo malba na sklo, popř. malování porcelánu keramickými glazurami

-            mot.: Zázračná přeměna obyčejného všedního předmětu v umělecké dílo - analogie s přeměnou křemičitého písku a dalších prvků (soda, potaš, vápenec) v zázraky, vznikající v rukách uměleckých sklářů. ( Ukázky: Dějiny umění, Encyklopedie 6, bar. příloha ad. ) Exkurze do historie: vznik 5. - 4. tisíciletí před n. let. - skleněné korálky. Egypt - velký rozvoj výroby skla, duté sklo (nádoby). Řecko (1. st. p. n. let.) - foukané sklo. Alexandrie  - zdobení emailovou barvou. Řím - zdobení rytinou ve zlaté fólii. Největší rozvoj - 12. - 13. století - sklomalba (vitrail - vitráže). Vyzdvihnout světový význam českých sklářů + centra skl. výroby. Dnes - nové, jednoduché možnosti, které nahrazují náročné techniky zdobení -  např. adhézní a mobilní fólie

-            zdobení donesených skleněných nádob dekorem (odkaz na Egypt - stereotyp - opakování, rytmus, pravidelné střídání) buď lepením motivů z třívrstevnatých ubrousků (možný vánoční motiv) spec. lakem nebo Herkulem nebo malba spec. barvami na sklo (př. práce s fóliemi)

-             

Další inspirace k Vánocům: Maxiblahopřánívelký formát rozčlenit křivkami (silná čára např. černou nebo modrou tuší) na rozšiřující a zužující se nestejné plochy, tyto vybarvit pastely (jako vzorník k teorii o barvách – střídaní teplých a studených, škála odstínů jednoho barevného tónu, barvy komplementární, barvy příbuzné apod.),. Takto zpracovanou plochu užít jako podklad pro text (velké, masivní, hůlkové písmo od „řádky k řádce“, text se stále dokola opakuje :“Michal vám přeje veselý nový rok“)

                                           BETLÉM

-            kašírované plastiky v životní velikosti  (téma: tři králové, anděl, Ježíšek v kolébce). Pracovat s papírovým mašem – trhaný novinový papír namočit do vody, vařit 5 min v mikrovlnce, pak rozmixovat, vodu vymačkat, nahradit Taposem, po mírném zaschnutí tvarovat.

-            kašírovaný reliéf (kolektivní práce na velkou plochu balicího papíru)

VÁNOČNÍ STŮL, BYT – keramika ( jídlo: např. vánoční cukroví, klobásy, vánočka, dekorace  – svícny: mot.:stalagmit – vrstevnatý krápník, vyrůstající ze dna jeskyně. Zdobení prořezáváním, vrypy do schnoucí hlíny, tiskátky – nutné začít na zač. listopadu.  Vánoční koule, zvonky), kašírování (stejné náměty), práce v materiálu – vánoční ubrusy: prostříhávaný nebo polepovaný papír, malovaný baličák, dekupáž apod.

 

přechod na učivo 2. pololetí: Věci kolem nás, technika, dopravní prostředky

 

11)          CO BUDU MÍT V ZAVAZADLE PŘI VÝPRAVĚ DO EGYPTA (co určitě nezapomenu – celek a detail)

Předchozí příprava: přinést si z domova věc, ke které má silnější citový vztah (jako model pro práci)

-            2 hod

-            stínovaná kresba podle skutečnosti + malba vybraného detailu (nebo vybraného výřezu na kresbě)

-            mot.: vyber jednu z věcí, které si určitě nezapomeneš se sebou na výpravu vzít ( vést k výběru tvarově zajímavých věcí – bota, talisman, fotoaparát…). Vyprávění o světě věcí, o jejich fci, designu (DVU 9, 10)

-            přezvětšená studijní kresba vybraného předmětu, malba zvětšeného detailu, vybraného „okénkem“ – upravený formát A2. Pozadí – textura , související se zobrazovanou věcí (obtisky podrážky boty, obtisky houby = měkkost plyšáka, obtisky technických součástek u přístrojů apod.)

obměna:               CO BUDU MÍT V ZAVAZADLE DO EGYPTA 2

-            znázornit všechny věci, které bych si dal do zavazadla při putování do Egypta

JAK ZNÁM DRUHÉ?

-            znázornit, co by si do zavazadla uložil můj spolužák (kamarád) anebo co by měla v zavazadle paní učitelka, kdyby chtěla v Údolí králů zakopat obsah své školní zásuvky (její zásuvka obsahuje tajemství a překvapení – svačinu, ztráty a nálezy, zabavené věci

-            kolorovaná nebo rozmytá kresba dřívkem a inkoustem, formát A3

 

7. ročník – Průmyslový design, technika, dopravní prostředky, člověk -  2. pololetí

 

Leden

12)          PROMĚNY VĚCÍ -  vytváření asociativních posunů

-            2 hod

-            kolorovaná kresba

-            mot.: připomínka předchozí práce (nejoblíbenější věc v zavazadle) – navodit představu zázračného zavazadla, ve kterém projde zmíněná věc během cesty proměnou (nebo zakleté Údolí králů, kde se věci proměňují)

-            formát 84x28 (dvě slepené a3), v šesti okénkách, ve dvou řadách, zachytit proměnu dvou věcí v jinou věc. Postup: kresba prvního a posledního obrázku v řadě, do čtyř vnitřních okének zpracovat nenápadnou deformaci tvaru a proměnu barev – kolorovaná perokresba

13)          ÚČELNOST VĚCÍ

-            2 hod

-            kreslířská studie

-            mot.: věci, které nás obklopují a které chápeme jako neživé, ve skutečnosti žijí a neustále se pohybují a proměňují. Hybatel je člověk, jeho ruka. Hra s rozebíráním předmětu, jeho  pohybem -  naklánění, otáčení, sklápění (např. stolní lampa s různě sklopeným ramenem, různě natvarované kružítko, propiska – rozebraná a postupně skládaná dohromady..) pozorování a záznam změn, které pramení z manipulace.

-            Donesený model. Polyekranová kompozice na  formát A 2, rozdělená do 4 – 6 polí, kresba tužkou nebo tuší

obměna:               DETAIL

-            vybrané detaily věcí v kukátku (hodinky, kružítko, penál atd.) v několikanásobném zvětšení do polyekranové kompozice (formát A3 rozdělený na 8 polí

-            kresba tužkou, na kresbu lze navázat doplněním 1-2 barvami a ze znaku se střídmou barevností přejít na návrh firemní značky nebo dopravní značky (viz později – dopravní prostředky)

ZVĚTŠOVÁNÍ (od předmětu k textuře)

-            postupné zvětšování předmětu až do té míry, že celek mizí a objevuje se pouhý znak části povrchu

-            kresba tužkou nebo perem a tuší, formát A3 nebo A2 rozdělený do 4 – 6 polí

14)          KALENDÁŘ

-            2 hod

-            koláž

-            pop-art  jako fascinace produkty konzumní společnosti, povýšení všedních věcí na umělecká díla (DVU 10 , str. 174, 175), reklama, plakát. Andy Warhol. Ukázka – kalendář věcí r.2002 – barevná jednotnost.

-            Práce s časopisy, vyhledávání fotek ve stejném barevném tónu, koláž na čtvercový formát z A3, řešení podkladu (textura, frotáž), spojení s písmem – název kalendářního měsíce

15)          VNITŘNOSTI STROJŮ

-            2  - 3 hod

-            malba

-            mot:funkce a pohyb koleček a soukolí – poukázat na harmonii, přesnost a řád, žádná nahodilost, jako v přírodě. Vše do sebe přesně zapadá tak, aby se přenášel pohyb. Ukázky skutečných hodinových strojků, reprodukce z Dějin umění (geometrická abstrakce). Obrazárna v hlavě 6, str. 24, 25)

-            malba temperou (čisté, barevně výrazné, ostře ohraničené plochy – kola, ozubená kolečka nebo polyekran ze zvětšených detailů ve třech barvách fixů = cesta k užité grafice, možné využít do ALBUMU ABSTRAKCE nebo jako TOVÁRNÍ ZNAČKU, LOGO)

obměna:               KONSTRUKTIVISMUS

-            Pouze čisté, geometrické tvary = základ výtv. směru Geometrická abstrakce (ukázky DVU 9 od.str. 217) Umělci vytvářející obrázky z prvků připomínajících jakési strojové mechanismy ( Sýkora, Mirvald –ukázky)

-            fixou vykrývat předem připravený rastr z jednoduchých prvků – čtverce, obdélníky, kruhy – držet se jednoho geometrického tvaru. Zapomenout na řád a pravidelné střídání (viz ukázky)

MOBILY, SPIRÁLY ad. – viz Cikánová + www..webpark.cz/kaci

 

Únor

16)          BANKOVKA (portrét 1)

-            2 hod

-            kresba fixem, malba barevnou pastelkou

-            mot.: peníze jako důležitý element konzumní společnosti (za peníze si pořizuji věci) Ukázky bankovek, co musí na bankovce být – kompozice, písmo, ornament. Portrét – pokus o přepis lidské tváře, na kterou se díváme (autoportrét, slavná osobnost, kamarád). Nekopírovat otrocky skutečnost, hledat také vnitřní výraz, odrážející se navenek, uplatnit vlastní invenci. Rozhovor o D1, D2, D3. Portrét v dějinách výtvarné kultury (ukázky s poukázáním na použité symboly v portrétu, které ke skutečnosti hlava zobrazovaného nenesla), kniha Kreslíme, malujeme

-            Úkol: přezvětšený návrh nové bankovky vymyšlené hodnoty, fiktivního státu s autoportrétem nebo jinou podobiznou

-            upravený formát A 3, kontury a linie ornamentu fixem, tónování pastelkou ve stejném barevném tónu.

17)          PROMĚNY LIDSKÉ TVÁŘE PODLE Andy Warhola ( portrét 2)

-            2 hod

-            mot:: pop-art, Andy Warhol- monografie, DVU 10 od str. 155. Návaznost na bankovky – prostředky ke směně – nákup zboží - spotřební společnost, kultura, kýč (Interpretace umění ve VV, str7)

-            vykrývání světlostně kontrastních ploch portrétů slavných osobností přes průsvitku, kombinace redukované škály tónů ( 3 kontrastní barvy). Vytvoření pásu portrétů v různých barevných kombinacích

-            fixy, průsvitky A4

doplňující pro rychlejší žáky: KDE ROSTOU TUŽKY?

-            hra s fantazií: Kde rostou tužky? Na tužkovníku? Různé varianty řešení – strom tužkovník, Tužkovník – dům pro malé tužky, tužkovníková krajina, pan a paní Tužkovi atd.

-            technika podle volby žáka na formát A3 – A4

18)          HRY S PROPORCÍ

-            mot.: je háček větší než ryba anebo ryba větší než háček? Úvahy nad poměry velikostí různých věcí, které spolu nějak souvisí. Přemýšlej, jak by to vypadalo, kdyby se měnily skutečné proporční vztahy – své úvahy zaznamenej

-            vytváření různých velikostních vztahů, pravděpodobných i absurdních, mezi dvěma předměty. Žák si sám zvolí dvojici (klubíčko – kočka, list – mravenec, háček – ryba apod.)

-            polyekran na formátu A3, rozdělený  na 4 – 8 polí, stínovaná kresba tužkou

Březen

19)          DOMÁCÍ  PŘÍSTROJE

-            3 (4) hod

-            přemýšlej o domácích přístrojích (spotřebičích). Co je uvede do chodu? Vždycky je to nějaký pohyblivý prvek (knoflík, vypínač, šňůra, která se dává do zásuvky, přenoska gramofonu atd. Popíšeme si konkrétně některé přístroje + ukázky (fota, skutečné spotřebiče).

-            malba temperou nebo pastelem s dolepovanými nebo připevňovanými pohyblivými prvky, formát A2

20)          POCTA  ŽELEZÁŘSTVÍ

-            2 hod

-            nástroje, přístroje a stroje, o kterých mluvíme, by nemohly existovat bez drobných součástek, které je drží pohromadě. Vzdejme poctu železářství a drobným nezbytnostem, které vytvořil člověk

-            dekor, stylizace, znak, symbol (ukázky: Dytrtová, DVU, Obrazárna v hlavě 6, str. 24, 25,  apod.)

-            různé techniky: otisky součástek do keramické kachle (připomínka Mezopotámie – klínové písmo, otisky těla a hlavičky hřebíku), po vypálení možné použít jako formu pro sádrový odlitek ( na něm přehnaná barevnost – POP-ART)

roztírání barevné křídy ze šablony

modelování objektu

21)          TELEFONNÍ ROZHOVOR

-            1 hod

-            zvedáš telefon a vytáčíš číslo, slyšíš šumění a drobné zvuky, přímo cítíš, jak impuls běží k tomu, komu voláš, dovoláš se a povídáš, kamarád ti odpovídá, čas běží. Mezitím probíhají i jiné telefonní hovory, jejich linky protínají vzduch , odbočují při poruchách a zase se vrací, pokračují k druhým účastníkům…

-            volná linka na pásu z formátu A1 – A3, možné doplnit drobnou kresbou (telefonní budky, sluchátka apod.)

-            pero a tuš

22)          CO PROZRADÍ TELEFON

-            2 hod

-            hra s fantazií: telefon, jako jeden z nejčastěji používaných přístrojů má čidla na změnu nálad, počasí, denní hodiny, témata hovoru apod. Tato čidla způsobují změnu jeho barev.

-            kresba telefonu ( můj mobil , historické telefony, ciferníkové apod.) podle skutečnosti – přezvětšení, silná, tmavá kontura, barevná tlačítka nebo ciferník, barevný telefon – barevnost volit podle nálady, počasí, námětu hovoru (ukázka Proudy ve VV, str. 33)

-            formát  A 3, fixy nebo pastely, pozadí – útržky hovorů (adekvátní volbě barev telefonu)

 

 

Duben

23)          UFOSEN

-            2 hod

-            rozhovor o vynálezech v historii, současné výstřelky techniky, úvahy o tom, jaké výrobky se budou používat ve třetím tisíciletí

-            návrh výrobku kosmické éry – vymyslet design tohoto výrobku, název ( plechovka s nápjsem,  z jehož názvu dýchá budoucnost -sprej proti prachové mlhovině, tekuté brzdy proti smyku u černé díry atd.)

-            malba, koláž

24)          AERODYNAMIKA

-            1 hod

-            design dopravních prostředků – jak se měnil jejich tvar a proč ( ukázky např. automobily, Encyklopedie A-C, příl. 14, 15 nebo DVU 10, vlastní naučná tabule, Obrazárna v hlavě 6, str. 37 - 41) Co znamená pojem aerodynamika.

-            snímek dopravního prostředku spojený s grafickým záznamem – obtahování siluety dopr. prostředku linkou (fix), postupné narůstání siluety nebo znázornit proudění a obtékání vzduchu kartáčem, hřeben apod. namáčeným do tuše

-            A3 – A4

25)          HAVÁRIE

-            2 hod

-            veselá jízda, která v okamžiku skončí – rozhovory o aktuálních událostech. Dějový zlom jako dominanta práce.

-            dominantní prvek příběhu – automobily – siluety vytrhané z barevného papíru. Srážka – muchláž, lepení. Prostředí jako kolorovaná perokresba anebo stínovaná kresba tužkou.

-            A3

26)          STOPY PNEUMATIK

-            1-2 hod

-            pokusy s "angličáky" – obdivujeme tvé oblíbené autíčko, které sis přinesl z domova.

-            "kresba" stopami koleček, namočenými do barvy (tuše)- Náhoda: posílám autíčko volně  po papíru (možná práce ve dvojicích: autíčka proti sobě a srážka nebo závody – autíčka vedle sebe. Dvojice pracuje na dvou papírech, aby mohli jednotlivci pokračovat.) Úmysl : autíčko vedu po papíru, udávám mu směr. Kompozice dotvořená malbou: za okny se míhají žhavá pole přezrálého obílí, zamrzlé sněhové pláně, podzimní lesy. ( ukázka: Obrazárna v hlavě 6, str. 41) Možné doplnit ještě (dřívější žáci) asociačními slovy (zavři oči a přemýšlej, co se ti vybaví při představě cesty automobilem v parném dni…vybraná slova do textury stop.

-            pás z formátu A 2, tempery, tuš

27)          JAK VIDÍ PARAŠUTISTA KRAJINU

-            2 hod

-            pilot seskočil z letadla a pozoruje, jak se k němu blíží země. Mapy, plány, letecké snímky (potlačený detail) – ukázky např. National Geog.

-            postupné zvětšování pohledu na krajinu v polyekranové kompozici (4-6 polí), práce s hledáčkem – zvětšování úseku z okénka), technika podle záměru žáka, formát A2 – A3

-            pastel, fix

navazující práce:

GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE ( zvětšený detail )

-            1 hod

-            ukázky geom. Abstrakce: DVU 10. Kde brali tvůrci „nečitelné“ geometrické abstrakce inspiraci? V matematice, ve snech, ve skutečném světě, který nás obklopuje? Přilož hledáček na vybrané místo své práce „Jak vidí parašutista krajinu“ a  toto přemaluj

-            malba temperou na formát A 2, upravený podle tvaru hledáčku

PANELÁKY NOVÉ GENERACE

-            2 hod

-            probrat celostátní plán na polidštění sídlišť ( do roku 2010 ). Barevnost proti šedi a uniformitě. Změny ve fádnosti tvarů ( nástavby, stříšky apod.) – ukázky Hundertwasser: možnosti v architektuře.

-            hledáčkem najít zajímavý detail v práci „Jak vidí parašutista krajinu“, tento přemalovat na „panely“ ( asi 3 x 5 cm). Z panelů „vystavět“  paneláky nové generace

-            malování „panelů“ ( tempera) a jejich lepení na balicí papír, asi 30 x 50 cm. Prostřihávání oken, změny krabicového tvaru přeměnou obdélníkových panelů v trojúhelníky, čtverce apod.

Květen

28)          FOTOGRAFIE

-            2 hod

-            foto jako další z vynálezů člověka, vývoj ( od počátků po dnešní digitální fotografie), umělecká fotografie – ukázky (DVU, Nat. Geog.), zastavený okamžik na fotografii – rozhovory o vzpomínkách, památkách, ukázky starých fotek

-            skupina si rozdělí části rozstříhané fotografie, každý člen skupiny přemalovává přidělený proužek fotografie na zvětšený formát. Výsledkem bude kolektivní malba min 1 čtvereční metr. Je třeba spolupracovat, aby bylo možné spojit v celek.

-            malba pastelem nebo temperou

obměna:               REKONSTRUKCE FOTOGRAFIE

-            rekonstrukce levé a pravé poloviny obličeje slavné osobnosti

-            kresba (popř. hra se dvěma totožnými fotografiemi – roláž, , pozadí – koláž útržků, které napoví něco  o osobnosti ( notový papír,novinové články o sportu apod.,  J. Kolář: koláže – ukázky)

29)          PROMĚNA V ČASE

-            2 hod

-            plynutí času, počátek a konec života, (zrození – smrt -  tabuizované téma, viz. Celostní vnímání a ukázky znázornění ve výtvarném umění)

-            zachycení fází děje při proměně věci (nejvhodněji jídla) v časově ohraničeném zážitku. Jablko –postupné ujídání – ohryzek. Banán – prázdná slupka. apod. Kresba podle skutečného modelu.

-             pruh z formátu A3 – A2, olejové pastely

obměna:         STÁRNUTÍ ČLOVĚKA

-            4 – 5 stejných portrétů (zkopírovaná vlastní kresba, kopie fotky) proměňovat stále výraznější muchláží (deformáží), lepit do pruhu

-            ukázky: Obrazárna v hlavě 6, str. 9 - 13

JAK BĚŽÍ ČAS

-            volnou výtv. technikou zaznamenat plynutí času, známé ze zkušenosti (nakvétání ovocného stromu, opadávání vánočního stromku, vadnutí rostliny, ubývání stínů…)

-            rozfázování a ztvárnění děje, překrývání a prostupování fází

nebo výtvarná akce: lehni si do trávy a pozoruj barvy, tvary, pohyby – poslouchej, přemýšlej, pociťuj, jak se stáváš součástí přírody, vnímej, jak plyne čas, kresli a piš   

30)          HLAVA PLNÁ INFORMACÍ

-            2 hod

-            mozek jako řídící centrum člověka, inteligence, city…ukázky, četba

-            vystřižená silueta hlavy z profilu, která má v lebeční části plastickou paměť – koláž z fotografií, z nalezených artefaktů, matematických vzorečků, cizích slov, provázků jako spojů, mačkaného papíru apod.

-            kombinovaná technika nebo asambláž, formát A2 – A3

obměna:               NAŠE SMYSLY

-            kompozice, určená jednomu ze smyslů – žák si zvolí jeden z lidských smyslů a pokouší se ho soustředěně vnímat, kreslí ty části těla, které zvolený typ vjemů zprostředkovávají, na druhou část čtvrtky přidá záznam nebo ilustraci vjemů (oči – co vidí, nos – co čichá, ruce – hmat, čeho se dotýkají atd.)

-            anatomie = stínovaná kresba, vjemy= kombinovaná technika (malba – může být i barevný záznam pocitů, koláž, perokresba atd)

31)          HRA NA DETEKTIVA

-            význam rukou pro člověka (možné zařadit i rozhovor o významu všech ostatních smyslů + úkol nakreslit nějaký obrázek při tělesném omezení – zavázané oči, kreslení levou rukou, ústy apod. – pochopení životních omezení handicapovaných lidí). Stopy rukou, jako výpověď o člověku, který stopy zanechal.

-            1. otisky rukou, prstů spojené s podmalbou a dokreslováním, frotáží, gestickým pohybem nástrojů (kartáč, hřeben apod). Doplňující technika je záznam stopy, kterou ruce zanechaly. Formát A3

2. otisky rukou a prstů, kresba ruky v akci. Př. drobné otisky špiček prstů a ruka, která zvoní na zvonek nebo hraje na klavír. Otisk hrany ruky a ruka, která cvičí karate. Jemné stíny a hladící ruka atd.

-            formát A4 – A2, tuš, tužka

Červen – v centru člověk

32)          BOHATSTVÍ POJMŮ

-            1 hod

-            na polovinu čtvrtky nakresli volnou technikou jakýkoliv motiv, na druhou polovinu piš velkými a zřetelnými písmeny postřehy o jeho vlastnostech – kůň je rychlý, bystrý, divoký, krásný, pružný, moudrý …

SOUSEDOVY VĚCI

33)          NÁPADITOST

-            1 – 2 hod

-            vymysli si tři předměty, které vyplavila voda na tvůj ostrov z potopené lodi (např. hřebík, plechovka, provázek), tyto předměty co nejvěrněji nakresli, popiš je a vypiš co nejvíce způsobů, jakými bude možné tyto předměty na ostrově využít

34)          TVOŘIVOST

-            1 hod

-            papír A4 – A3 na více místech proděrovat, rozložený přiložit na čistý papír, pokrýt barvou, odložit stranou. Na spodním papíru je síť teček – využij asociací a do sítě teček vkresluj obrázky

35)          ZVONY Z NAGASAKI

-            2 hod

-            co všechno také dokáže způsobit člověk, přestože je nejchytřejší ze všech tvorů. Rozhovor o vynálezech zkázy, historických souvislostech (kniha Zvony z Nagasaki od Takaši Nagai)

-            ilustrační malba námětu – atomový hřib, nedohledná pláň spálených sutin, stíny lidí na stěnách domů, návraty do zničených měst atd.

-            A2 – A3

Alternativa květen, červen: LIDSKÉ RUCE nebo NAŠE RUCE – NAŠE NOHY – výtvarné řady

náměty: Karla Cikánová: publikace Malujte si s námi, kap. 4  nebo Řady a projekty ve výtvarné výchově, V. Roeselová, str. 124, Námět ve výtvarné výchově, V. Roeselová, str.102 - 105